„Ludzie podróżowali wzdłuż rzek od wieków. W naturalny sposób wytyczały one szlaki komunikacji, a swoją zmiennością uczyły szacunku dla potęgi natury”. Tak opisaliśmy pierwszy w Polsce bikepackingowy ultramaraton, ale to tylko część prawdy o podróży, bo przecież: „rzeki to płynące drogi, a łodzie wędrowcy tych dróg, dwa razy w tej samej wodzie nie przejrzy się człowiek ni bóg”.
Teraz zapraszamy na trasę WISŁY 1200 bikerafting żeby poczuć potęgę jej nurtu, zanużyć się w jej opowieść i jeszcze więcej zrozumieć, jak ważna jest w naszym życiu i w życiu całej przyrody.
Od źródeł pod Baranią Górą do ujścia w Gdańsku, wybraliśmy dla Was najlepsze trasy, które pokazują całą jej potęgę i urodę. Pięć odcinków packraftowych i sześć odcinków rowerowych.
Odcinki rowerowe wytyczone są po nadwiślańskich drogach, szutrach, ścieżkach, skarpach i wałach. Jazda po ruchliwych drogach wojewódzkich i krajowych ograniczona jest do absolutnego minimum, tak aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort obcowania z przyrodą i historią, których próżno szukać gdzie indziej w Europie.
Odcinki packraftowe to kwintesencja potęgi i urody Królowej Polskich Rzek
Po drodze rozległe starorzecza i rozlewiska pełne dzikich ptaków, wydmy, piaskowe łachy i klimatyczne miasteczka, w których czas jakby się zatrzymał. WISŁA 1200 Bikerafting to nie tylko Kraków, Warszawa, Toruń i Gdańsk. Zachwycimy Was urodą i osobliwością Kazimierza Dolnego, Sandomierza, Zawichostu, Płocka, Dobrzynia, Chełmna, Świecia, Grudziądza i Gniewu, tym razem widzianych także z zupełnie nowej perspektywy – od strony rzeki. A pomiędzy nimi mozolny, kolarski i wioślarski wysiłek i pokonywanie własnych słabości bez wsparcia z zewnątrz.
Regulamin rajdu
WISŁA 1200 BIKERAFTING jest samowystarczalnym ultramaratonem, w którym trasę, wytyczoną wzdłuż i po Wiśle należy pokonać z rowerem i packraftem. Impreza jest adresowana do zaawansowanych i doświadczonych rowerzystów, którzy równie pewnie czują się na wodzie*. Trasa WISŁA 1200 Bikerafting odtwarza szlak, który od wieków był wykorzystywany by przemierzyć całą Polskę szkutami pełnymi soli, zboża, drewna czy skór, czy też po to by w podróży dotrzeć do morskiego okna Rzeczypospolitej – Gdańska. Trasę tę pokonywali kupcy i podróżnicy, ale zawsze w zgodzie z rytmem rzeki, wytyczanym zmiennością pór roku.
Reguły WISŁA 1200 Bikerafting są proste:
1. Należy pokonać z rowerem i packraftem, siłą własnych mięśni, całą Trasę zgodnie z niniejszymi Regułami.
2. Trasa jest podzielona na 6 odcinków rowerowych i 5 odcinków packraftowych.
3. Na całej trasie trzeba mieć ze sobą rower i packraft, zgodnie z zasadą: „packraft na rowerze, rower na packrafcie”
4. Pokonanie całej Trasy musi nastąpić bez wsparcia z zewnątrz (samowystarczalność). Znaczy to między innymi, że od startu do mety musisz mieć ze sobą rower i packraft, dzięki którym pokonasz trasę. Zasada ta dotyczy wszystkich aspektów pokonania Trasy, w tym jedzenia, picia, spania, serwisu sprzętu, tak aby zachować równe szanse.
5. Niedopuszczalne na trasie jest korzystanie z jakiegokolwiek wsparcia osób trzecich, które nie jest dostępne dla wszystkich na równych zasadach. Osoby bliskie to też osoby trzecie w rozumieniu niniejszych Reguł.
6. Niedopuszczalne jest korzystanie na trasie z jakiegokolwiek wsparcia zaaranżowanego przez kogokolwiek przed startem, w tym dokonywanie przed startem rezerwacji noclegów na trasie.
7. Wsparcie pomiędzy uczestnikami wyścigu jest zgodne z niniejszymi Regułami. Jest obowiązkiem i przywilejem każdego z Was i będzie wyrazem właściwego rozumienia idei tej imprezy;
8. Wszystkie odcinki rowerowe należy pokonać zgodnie z ich przebiegiem udostępnionym przez organizatora jako pliki gpx, respektując pozostałe Reguły i prawo (własność prywatną, ochronę przyrody, prawo o ruchu drogowym).
9. Odcinki rowerowe można pokonać na dowolnym rowerze poruszanym siłą mięśni. Na trasie zdarzają się drogi i ścieżki leśne i polne, których przejezdność może zależeć od pogody.
10. Uczestnicy na całym dystansie są zobowiązani do posiadania i używania w trakcie odcinków rowerowych kasku oraz odpowiedniego oświetlenia z przodu i z tyłu roweru.
11. W przypadku, gdy wyznaczona trasa jest nieprzejezdna znajdź objazd i wróć na szlak w bezpiecznym miejscu.
12. Zjeżdżanie z Trasy jest zawsze dopuszczalne, niezależnie od przyczyny, pod warunkiem powrotu na Trasę w tym samym miejscu.
13. Odcinki wodne należy pokonać przy użyciu wiezionego ze sobą packrafta, płynąc razem ze swoim rowerem i bagażem.
14. Odcinki wodne poprowadzone są po rzece Wiśle i jej dopływach wykorzystywanych do turystyki kajakowej. Są to akweny, na których istnieją naturalne i wybudowane przeszkody i obiekty hydrotechniczne, które są niemożliwe do pokonania packraftem. Uczestnicy sami określają sposób ominięcia przeszkód (przenoski). Konieczne jest dokładne zapoznanie się z odcinkami wodnymi i zlokalizowanymi na nich przeszkodami przed rozpoczęciem imprezy.
15. Stan bezpieczeństwa na wodzie zależy często od stanu (wysokości) wody. Wysoki stan wody może powodować dodatkowe trudności techniczne i zawsze wymaga zwiększonej uwagi i ostrożności. Wasze bezpieczeństwo zależy od waszej rozwagi i pokory wobec żywiołu.
16. Obowiązkowe wyposażenie na całym dystansie to kamizelka wypornościowa, dopasowana do rozmiarów uczestnika, założona i zabezpieczona zgodnie z jej instrukcją na cały czas pokonywania odcinków wodnych. Naruszenie tego postanowienia Reguł będzie skutkowało natychmiastową dyskwalifikacją. Organizator zastrzega sobie możliwość sprawdzenia wyposażenia uczestników na starcie i w każdym czasie trwania imprezy.
17. Pliki gpx odcinków wodnych są schematyczne i służą wyłącznie do określenia punktów początkowych i końcowych odcinka wodnego.
18. Nie wolno wykorzystać plików gpx odcinków wodnych jako tracka wytyczającego szczegółową trasę na wodzie.
19. Uczestnicy są sami organizatorami swojego przejazdu i spływu i są odpowiedzialni za trasę spływu packraftem, w tym za wybór miejsc wyjść z wody i wodowania w przypadku przenosek, sposobu ominięcia przeszkód i wyboru sczegółowej trasy na wodzie.
20. Woda to żywioł, którego potęga przekracza możliwości każdego człowieka, a pływanie packraftem niesie ze sobą ryzyko wypadków, których skutkiem może być utrata sprzętu, zdrowia lub życia. Pamiętajcie, że sami jesteście organizatorami swojego przejazdu a Wasza ostrożność i pokora wobec żywiołu stanowić będzie podstawę waszego bezpieczeństwa, a organizator nie będzie w stanie, ani nie jest zobowiązany do udzielenia, ani do zapewnienia Wam pomocy w trakcie przejazdu i spływu.
21. Czas przejazdu liczony jest non stop od startu do momentu zameldowania się na mecie.
22. Prowadzona będzie klasyfikacja indywidualna oddzielnie dla kobiet i mężczyzn. O kolejności zadecyduje czas pokonania Trasy zgodnie z Regułami. Maksymalny limit czasu pozwalający na sklasyfikowanie wynosi 200 godzin. Ktoś musi wygrać, ale nikt nie przegra.
23. Potwierdzeniem pokonania trasy będzie jej zapis w formacie gpx, dokonany w czasie jazdy przez uczestnika.
24. Obowiązuje bezwzględny zakaz płynięcia od zmierzchu do świtu. Jest to śmiertelnie niebezpieczne i nielegalne. Zmierzch następuje 40 min. po zachodzie słońca a świt na 40 minut przed wschodem słońca, które to zjawiska będą oceniane indywidualnie dla konkretnego dnia i faktycznej lokalizacji poszczególnych uczestników. Dla przykładu podajemy, że pora od zmierzchu do świtu w Krakowie 12/13.07.2025 będzie od godz. 21.28 do 4.07, a 15/16.07.2025 w Zakroczymiu w godz. od 21.33 do 3.57, a 18/19.07.2025 w Gdańsku w godz. od 21.47. do 3.59. Uczestnicy zobowiązani są tak planować odcinki wodne, aby bezwzględnie dostosować się do tej reguły. Przypadki złamania powyższego zakazu skutkują bezwględną dyskwalifikacją.
25. Organizatorzy odradzają jazdę rowerem w nocy lub w innych warunkach ograniczających widoczność i bezpieczeństwo. Jeśli jednak się na to zdecydujesz musisz być wyposażony w oświetlenie przednie i tylne, zapewniające bezpieczeństwo Twoje i innych. Pamiętaj, że w warunkach ograniczonej widoczności i długotrwałego zmęczenia ogranicza się Twoja zdolność realnej oceny zagrożeń.
26. Wasze zmagania na trasie będą widoczne dzięki trackerom, które muszą pozostawać stale włączone w czasie imprezy. Uczestnik jest zobowiązany zapewnić ładowanie trackera w miarę potrzeb. Jazda z wyłączonym trackerem może stanowić podstawę do dyskwalifikacji. Tracker nie służy do nawigacji !!!!! zapisuje wyłącznie waszą pozycję i przesyła te dane do systemu ®DotMaker, dzięki którego można kibicować i „pchać kropki” przed komputerami i smartfonami na całym świecie.
27. Uczestnicy muszą zapewnić we własnym zakresie odpowiednie zabezpieczenie trackera, swoich urządzeń elektronicznych i źródeł zasilania przed wpływem środowiska wodnego i wilgoci przy użyciu wodoszczelnych pokrowców.
28. Zastrzegamy prawo wprowadzenia do niniejszego Regulaminu uzupełnień i wyjaśnień oraz prawo do jego interpretacji zgodnie z duchem idei samowystarczalności i w celu zachowania Waszego bezpieczeństwa.
* W WISŁA 1200 BIKERAFTING wystartować mogą tylko osoby dorosłe, które dają rękojmie pokonania Trasy bez uszczerbku dla swojego zdrowia. Nie można wystartować w WISŁA 1200 BIKERAFTING bez odpowiedniego przygotowania kondycyjnego, sprzętowego i techniki długodystansowej jazdy na rowerze i długodystansowego pływania jednostkami pływającymi napędzanymi siłą własnych mięśni, a także bez wcześniejszego sprawdzenia swoich możliwości w kolarstwie i szeroko rozumianym kajakarstwie. Startujesz na swoją odpowiedzialność, sam jesteś organizatorem swojego przejazdu i spływu i sam musisz podjąć decyzję, czy podjąć się tego epickiego wyzwania.